کیهان شناسی قرآن و اهل بیت

کیهان شناسی قرآن و اهل بیت

اعجاز علمی قرآن در نجوم و کیهان شناسی
کیهان شناسی قرآن و اهل بیت

کیهان شناسی قرآن و اهل بیت

اعجاز علمی قرآن در نجوم و کیهان شناسی

مبانی کیهان شناسی علامه آیت الله مرتضی رضوی


مبانی و اصول چهارده گانه علامه آیت الله مرتضی رضوی در کیهان شناسی:

پیش از هر چیز باید توجه کرد که دانش غربی در کیهان شناسی موفقیت های عظیمی داشته است اما نظر به اینکه از چهار اصل زیر غافل است به جائی نمی رسد و هر از گاهی با اشکالات مبنائی و اساسی مواجه شده و غلط هایش آشکار می گردد. 


به گزارش علمی زیر که در سایت تابناک آمده توجه کنید:

تاریخ انتشار:۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴-01 March 2015

در قالب نظریه ای بحث برانگیز این ادعا مطرح شده که اصولا شاید جهان با چیزی به نام "انفجار بزرگ" آغاز نشده باشد!

به گزارش خبرگزاری مهر، در این نظریه که تحت عنوان فرمولی جدید ارایه شده، عالم در ابتدا یک نقطه کوچک به شدت متراکم نبوده است. درحقیقت بر اساس این ادعا عالم آغازی نداشته است!

سوریا داس از فیزیکدانان دانشگاه لیت بریج کانادا که در این مطالعه جدید حضور داشته می گوید: بر اساس نظریه جدید ما سن عالم نامحدود است.

این نظریه جدید درحالی که بسیار بحث برانگیز به نظر می رسد، می تواند توضیحی بر این پرسش اساسی باشد که اصولا ماده تاریک- ماده ای مرموز و نامرئی که بخش قابل توجهی از عالم را تشکیل داده است- از چه چیزی ساخته شده است.

بر اساس نظریه انفجار بزرگ، عالم در ۱۳.۸ میلیارد سال پیش تشکیل شد. تمامی موادی که در حال حاضر در عالم وجود دارند زمانی در قالب یک ذره بسیار بی نهایت متراکم، کوچک و داغ تحت عنوان «واحد» وجود داشته است. در ادامه این ذره بسیار ناچیز منفجر شده و عالم در شکل و شمایل ابتدایی اش ایجاد شد.

این نظریه مبتنی بر تئوری نسبت عام انیشتین است که انحنای در هم پیچ خورده زمان و فضا را توضیح می دهد. با این حال این نظریه به طور کامل صحیح نیست. در فرمول انیشتین قوانین فیزیک پیش از رسیدن به مفهوم ذره «واحد» تحت شعاع قرار می گیرند و درحقیقت درستی خود را از دست می دهند.

رابرت براندنبرگر از کیهان شناسان نظری دانشگاه مک گیل کانادا می گوید: بنابراین وقتی می گوییم عالم با یک انفجار بزرگ آغاز شده است، حق گفتن چنین جمله ای را نداریم.

آنها به این نکته اشاره می کنند که اصولا دو نظریه مهم مکانیک کوانتوم و نسبیت عام قابلیت وقوع همزمان را ندارند.

از این رو حالا برخی دانشمندان به امکان وقوع انفجار بزرگ به دیده شک و تردید نگاه می کنند.

***



 بنا نیست که محتوای کتاب های «تبیین جهان و انسان» و «قرآن و نظام رشته ای جهان» و «با دانشجویان فیزیک و کیهان شناسی» را برای توضیح کیهان شناسی قرآن و اهل بیت علیهم السلام در اینجا بیاورم و همچنین محتوای مقاله های متعدد از آنجمله مقالۀ «اصول اساسی در کیهان شناسی» را، بل تنها مطلبی بطور خیلی خلاصه دربارۀ گزارش فوق می آورم:

پیش از هر چیز باید توجه کرد که دانش غربی در کیهان شناسی موفقیت های عظیمی داشته است اما نظر به اینکه از چهار اصل زیر غافل است به جائی نمی رسد و هر از گاهی با اشکالات مبنائی و اساسی مواجه شده و غلط هایش آشکار می گردد. این اصل ها عبارتند از:

1- ایجاد: جهان آغاز دارد و آن ماده اولیۀ جهان نه از چیزی خلق شده بل «ایجاد» شده است و آن شیئ ایجاد شده بسیار کوچک بوده است، و این ایجاد با امر خدا (= کن فیکون) بوده است.

2- این امر کن فیکون دائماً در مرکز جهان کار می کند و انرژی های جدید و مواد جدید را ایجاد می کند و جهان با این تغذیه در بزرگ شدن و گسترش دائمی است و تا ابد هم بزرگ خواهد شد و می شود.

3- بزرگ شدن و گسترش جهان بادکنکی نیست؛ یعنی همۀ انرژی ها و مواد این عالم- با اینهمه کرات، منظومه ها و کهکشان ها در درون یک شئ کوچک، متراکم نبوده اند که در اثر انفجار بزرگ منبسط شده و گسترش دائمی داشته باشند.

اساساً چنین ادعائی نه فقط از نظر علمی و تخصصی، بل در نظر هر آدم سلیم العقل نیز محال مسلّم است؛ کسی باید به حدی دچار توهم و بیماری توهمگرائی باشد تا بپذیرد که جهان با میلیاردها کهکشانش و آنهمه فضای پر از انرژی اش در یک شیئ کوچک ذره گونه، یا (مثلاً) به بزرگی یک نخود جای گرفته باشد؛ نسبیت درست است اما نه در حدی که جهان عظیم و بس بزرگ را در تکه ای کوچک از ماده جای دهد.


4- جهان دو نوع بزرگ شدن دارد:

الف: بزرگ شدن و گسترش دائمی: این در اثر همان تغذیه از مرکز جهان است.

ب: بزرگ شدن و گسترش موسمی؛ و این در اثر انفجار (بیگ بنگ) است که در هر 000/000/250/18 سال یک بار رخ می دهد و تا کنون 6 بار رخ داده است.

بنابر این: بزرگ شدن و گسترش جهان در اثر همزمانی مکانیک کوانتوم و نسبیت انیشتین، نیست تا وقوع انفجار بزرگ با تمسک به عدم همزمانی مکانیک کوانتوم با نسبیت، انکار شود.

انفجار بزرگ- و باصطلاح قرآن، نفخۀ جهانی، صور جهانی، نبأ عظیم- قابل انکار نیست، آنچه قابل انکار است انفجاری است که پایه و اساس و عامل آن همزمانی نسبیت و مکانیک کوانتوم است.

غفلت از چهار اصل مذکور است که می بینیم دانشمندانی مانند سوریا داس و رابرت براندنبرگر، نواقص و غلط های اساسی کیهان شناسی غربی را در می یابند و آن را به دنیای علم معرفی می کنند.

اینان نیز توجه نمی کنند «عدم همزمانی مکانیک کوانتوم با نسبیت انیشتین» موجب نمی شود که اصل و اساس انفجار بزرگ انکار شود (زیرا انفجار بزرگ عامل دیگر دارد همانطور که گفته شد) و یا نتیجه گرفته شود که جهان آغازی ندارد و ازلی بوده است.

این نظریه علمی از این جهت که کاستی ها و نادرستی های کیهان شناسی غرب را نشان می دهد بسی قابل ارج و ارزشمند (و کیهان شناسی غرب را به نقطه صفر بر می گرداند) و درست است. لیکن دو استنتاج بی دلیل که حاصل شان پذیرفتن دو گزاره «عالم آغازی نداشته است» و «انفجار بزرگ در کار نبوده» می باشد، یاس آور و بستن راه تحقیقات علمی و بسنده کردن به خیال عوامانه است.

آقایان استیفان هاوکینگ و نیل توروک قبل از آقایان برانت و سوریا به این نواقص و غلط های اساسی پی برده بودند و چند اصل از اصول کیهان شناسی که من از قرآن و بیانات اهل بیت علیهم السلام استخراج کرده بودم را سرقت کرده و کوشیدند تا خلاء های عظیم کیهان شناسی غرب را ترمیم کنند از آنجمله اصل «تغذیه دائمی جهان از مرکز خودش» که آقای هاوکینگ نام آن را «میدان هیچ» گذاشت، و آقای توروک (علاوه بر اصول پیشین) اخیراً تعدد انفجار بزرگ (بیگ بنگ) را به نام خود اعلام کرد.


کیهان شناسی ای که من اعلام کرده ام از آنِ خودم نیست مال قرآن و اهل بیت علیهم السلام است و چون تکیه ام بر قرآن و اهل بیت علیهم السلام است صریحاً می گویم و در برابر همگان تحدّی می کنم: هیچ کسی و هیچ دانشمندی نمی تواند در اصول این کیهان شناسی خرده بگیرد، اگر کسی هست بفرماید تا جوابش را از بیان قرآن و اهل بیت علیهم السلام بدهم.

کیهان شناسی غربی براستی علم است اما علم صحیح و کامل نیست که امام باقر علیه السلام به دو دانشمند معاصر خود فرمود: شَرِّقَا وَ غَرِّبَا لَنْ تَجِدَا عِلْماً صَحِیحاً إِلَّا شَیْئاً یَخْرُجُ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ: به شرق بروید، به غرب بروید، علم صحیح نمی یابید مگر آنچه از ما اهل بیت صادر شده باشد (بحار ج 2 ص 92)


مرتضی رضوی

11/5/1436 هـ ق

11/12/1393 هـ ش


مطالب مرتبط:


مستند داستان آفرینش و پاسخ به چند پرسش

دو مسئله در هستی شناسی

درباره «میدان هیچ» که استیون هاوکینگ اعلام کرد!

سرقت عالیجنابان در ساحت علم و دانش

دانلود کتاب تبیین جهان و انسان

دانلود کتاب قرآن و نظام رشته ای جهان

دانلود کتاب با دانشجویان فیزیک و کیهان شناسی

تبیین جهان و سرقت علمی آکادمی های غربی

جاذبه نیوتون در بایگانی تاریخ

دانش فیزیک در خدمت مکتب

هاوکینگ و مرگ فلسفه ها

جنگ زرگری هاوکینگ و توروک

انقلابی در نظریه کیهان شناسی

اساسی ترین اصول در کیهان شناسی

پاسخ به ده پرسش در باره کیهان شناسی

کیهان شناسی غربی در بن بست

تفسیر قرآن و احادیث بر مبنای علوم تجربی غربی صحیح است؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد